W bieżącym roku szkolnym, zwróciłam uwagę na różne ćwiczenia z zakresu poprawnej wymowy dzieci, ponieważ po badaniach przesiewowych przeprowadzonych przez logopedę z poradni psychologiczno-pedagogicznej u większości dzieci stwierdzono wadę wymowy. Między innymi uczyłam dzieci wierszy ze zwróceniem uwagi na prawidłową artykulację głosek oraz dykcję. Dzieci chętnie recytowały wiersze, inscenizując niektóre z nich. Zaprezentowały swoje umiejętności dzieciom z innych grup oraz zaproszonym rodzicom.
Recytacja wierszy w wykonaniu dzieci 5 i 6- letnich oraz dzieci z innych grup. w P.M. 72 w Łodzi w dniu 12.05.2006 r. prowadząca: Halina Chodała miejsce: sala gimnastyczna ilość dzieci: około 75 Temat : Wiersze znane i lubiane Cel ogólny: - Tworzenie okazji do prezentowania umiejętności inscenizowania wierszy w wykonaniu dzieci. Cele operacyjne: - poprawnie recytuje wiersze - potrafi samodzielnie lub zespołowo inscenizować wiersz - rozwiązuje zagadki - współuczestniczy w zabawach tanecznych
Metody: - czynne: zadań stawianych do wykonania, kierowania własną działalnością dziecka, samodzielnych doświadczeń, - słowne: społecznego porozumiewania się - percepcyjne: obserwacji, pokazu
Formy: - praca z zespołem, z całą grupą
Środki dydaktyczne: ilustracje, rekwizyty, zagadki
Przebieg: 1. Wspólne powitanie piosenką „ Wszyscy są...”.
2. Odczytanie napisu: Wiersze znane i lubiane – wprowadzenie w temat spotkania.
3. Rozwiązywanie zagadek, których rozwiązanie jest treścią wiersza:
1) Stoją przy drogach na długich nogach, Wcale nie ptaki. Nauczyć mogą, jak jeździć drogą, Drogowe ...... (znaki) - recytacja wiersza „Uwaga czerwone światło!” M. Terlikowskiej 2) Ma króciutkie nóżki i maleńki ryjek, Chociaż igły nosi nigdy nic nie szyje. To nie kaktus, dobrze wiesz, Że to zwierzę to jest....... (jeż) - recytacja wiersza „Jeż” autor nieznany 3) Ten łakomczuch nie na darmo Chomikował w norce ziarno. W zimne noce zapasami Mógł posilić się czasami (chomik) - recytacja wiersza „W spiżarni” M. Kownackiej 4) Zielona, w lesie ścięta, wesoło nam z nią w święta. Jest zielona iglasta, Przyszła z lasu do miasta. (choinka) - recytacja wiersza „Choinka” autor nieznany 5) Jak się nazywa mama naszej mamy, Którą tak bardzo kochamy? (babcia) - recytacja wiersza „Babcia” autor nieznany 6) Czekała Marysia aż do jesieni I widzi, że w liściach coś się rumieni. Dojrzałe, okrągłe, błyszczy się ładnie. Jesienny wiatr dmuchnie – na ziemię spadnie. (jabłko) - recytacja wiersza „Entliczek-pentliczek” J. Brzechwy 7) Jakie nosi imię nasza piękna rzeka Ta, która spod gór płynie I koło Gdańska do morza ucieka? (Wisła) - recytacja wiersza „Wiślana Syrenka” T. Kubiak 8) Dwa patyczki małe, w górze je złączono, Dołem rozdzielono, poprzeczką podparto. Jaka to litera? To odgadnąć warto. (litera A) - recytacja wiersza „Abecadło” J Tuwima 9) Mrugają, mrugają choć oczek nie mają. Widać je na niebie, gdy czas spać na ciebie. (gwiazdy) - dzieci śpiewają piosenkę do słów „Idzie niebo” E. Sz. Zarembiny
4. Recytacja wierszy w wykonaniu dzieci z innych grup.
5. Podziękowanie dzieciom za udział w spotkaniu.
6. Udział dzieci w słodkim poczęstunku.
Uwaga: Tekst zagadki może być przeczytany przez dziecko.
wiersz „Jeż” |
wiersz „Babcia” |
wiersz „Choinka” |
Krótkie nóżki długi ryjek Ostre kolce ciało kryją Ach cóż za groźny zwierz To jest jeż malutki jeż. Węszy noskiem w lewo, w prawo To pod listkiem to pod trawą Gdzie się kryje wielki łup Drepcze mały jeż tup tup Drepcze poprzez lasu gąszcze Łapie myszy, węże, chrząszcze Gdy zimowe przyjdą dni Zagrzebany w liściach śpi. |
Babcia jest dobra wróżka, co otwiera bajkom drzwi, bo gdy kładzie nas do łóżka, Mamy potem piękne sny. Babcia wszystko zrobi dla nas, z jej pomocy każdy rad. Babcia bardzo jest kochana, więc niech żyje nam sto lat! |
Przynieśli ją z lasu, pięknie przystroili, teraz będzie z nami by święta umilić. Gdy sto bombek zabłyśnie Dzieci cieszyć się będą, gdy się wieczór rozdzwoni i rozśpiewa kolęda. | |